Perwoll Perwoll Perwoll

#Relive

Лицата на бавната мода

Лицата на бавна мода: Кейт Флетчър

Когато говорим за бавното модно движение, често задълбаваме в дискусии за конкретните подобрения, които големите модни играчи и крайните потребители могат да направят, за да осигурят по-справедлива и по-устойчива индустрия. Но какво става, ако сме разбрали всичко погрешно? Ами ако дори най-стилните еко воини не могат да видят всички органични дървета? Кейт Флетчър със сигурност мисли така - и когато жената, която е въвела термина "бавна мода", говори, всички ние трябва да слушаме.

 

Намаляването на скоростта не е определението за бавна мода

Професорът по устойчивост, дизайн и мода в Центъра за устойчива мода в Университета по изкуствата в Лондон е известна като изследовател, писател и лектор по всички неща, които забавят тенденциите. По-важното е, че тя е първият човек, който използва термина и оттогава той става част от дизайнерския речник. Отчасти тя определя бавната мода в противовес на бързата мода, наричайки скоростта „определяща характеристика на съвременната текстилна индустрия".

Въпреки това, Fletcher разглежда най-често срещаните решения на проблемите на бързата мода като „технически проблеми“. Въпреки че преминаването към органични влакна, изплащането на справедливи заплати и цялостното подобряване на условията на труд са стъпки в правилната посока, те не стигат до същността на това, което всъщност означава бавната мода. За Флетчър тя обхваща много повече от просто забавяне. Идеалът за по-висококачествените облекла, произведени при честни условия в по-малки количества, е в основата на неговата философия, а не на крайната цел. Ако продължаваме да купуваме огромни количества мода - дори етична, органична, устойчива - истинският проблем не може да бъде решен. За да се справим истински с него, трябва да преосмислим собствената си връзка с дрехите, които носим.

 

Отвъд консуматорството: преформулиране на бавната мода

Най-известният теоретик на бавната мода иска нейното въображение да бъде по-малко за дрехите и начина, по който те се произвеждат, и повече за начините, по които хората взаимодействат с тях. Можем да бъдем много повече от потребителите, ако предефинираме модата по всички начини, като изполваме, адаптираме, променяме и се придържаме към дрехите, които притежаваме. Ако променим перспективата си, вече не сме пасивни потребители на тенденциите и стиловете, продиктувани от марки и дизайнери. Вместо това, бавният ни опит в модата става личен, тъй като ние непрекъснато придаваме нов вид на всяка дреха, колкото по-дълго я притежаваме и носим.

 

В допълнение към нейните публикации, както академични, така и популярни, проектите на Кейт Флетчър илюстрират нагледно как изглежда теорията за бавната мода на практика. За „Lifetimes“ тя и партньорката в изследването - Матилда Там, помолиха жените да водят модни дневници, да избират както любимите си дрехи, така и тези, които никога не са носили, и да документират ритуалите свързани с прането им. Получените данни им помагат да разработят бъдещи сценарии за дрехи от бързата и бавната мода, които поставят по-силен акцент върху задържане, подбор, носене и грижа за дрехите.

 

Всички трябва да преразгледаме собствената си роля в живота на нашите дрехи, включително нещата, които вече правим, както и онези, които можем и трябва да направим, за да удължим живота им. Според Кейт Флетчър това е началото на едно пътуване към истинската бавна мода.

Image credits
Header image: Courtesy of Kate Fletcher